Caramel Cheese Pudding

Tuesday, October 23, 2012
Heeellpp.. heellpp.. belom pukul 1, mata sudah kuyu.. apa kisahnya ni?  Aduhai mata, cepat betul ko nak rest ye.. kalau dulu-dulu nak berjaga sehari dua pon slumber je.. Ni menandakan mata pun dah makin takde kudrat macam tuannya yg dah makin meningkat usia.. Aii.. tua sgt pulak rasanya.. hehee

Takpelah.. alang-alang dah gatal tangan masuk blogger, saya nak update satu lagi resepi baru.  Pudding ni teramatlah sedap & senang nak buat.  Walaupun saya tersangat suka, rasa macam nak buat lagi dan lagi je.. tapi kena kontrol beb.  Takutlah nak makan benda-benda manis & berlemak byk-byk.  Layan seminggu sekali je ke okle.. Sbb tu tak banyak makanan manis² dlm blog ni sbb saya jarang buat.  Tukang makannya ada aje (saya & suami), tapi fikirkan kesehatan bersama, berjaga-jaga jugak la kan.

Kalau teringin sgt nak mengunyah, layanlah epal, pear or orange aje le.  Saya memang sentiasa pastikan stok buah tak putus dalam rumah ni.  Pengganti makanan manis & berlemak gitu..hehehe

Ini aje bahan bukti yg ada dalam pc saya (ni pun mujur saya teringat nak snap).  Rupanya ala-ala  puding karamel tapi rasanya amatlah cheesey.  Sedap sangat.  Sesuai dimakan sejuk.. aduhaiii.. terliur la pulakkk!!
Resepi ni saya ternampak dekat blog kak ita .  Kalau nak tengok gambar makanan cantik-cantik pergilah blog Kak Ita.  Saya tempekkan resepinya kat sini ye..


CARAMEL  CHEESE PUDDING
By : Yani
Rujukan : My Resepi

Karamel 
70g gula
2 sudu kecil air
2 sudu besar air suam

Puding  
180g cream cheese
70g gula pasir
1 biji telur kuning
3 biji telur
450g susu segar
1 sudu besar jus lemon

 

Sediakan karamel 
Panaskan gula dengan 2 sudu kecil air sehingga perang. 
Kemudian masukkan 2 sudu besar air suam. 
Tuangkan ke dalam loyang yang sesuai.

Pukul cream cheese dgn gula sehingga sebati. 
Kemudian masukkan kuning telur diikuti dengan telur lain sebiji demi sebiji sambil dipukul sehingga sebati. ( Tak perlu kembang)
Panaskan susu sehingga hampir mendidih. 
Kemudian tuang ke dalam kedalam adunan telur tadi. Kacau sekata.
Tuangkan adunan puding ke dalam loyang yang ada karamel tadi.
Alaskan loyang dengan bekas lain yang berisi air. 
Bakar dengan suhu 160 celcius selama 40-45 minit.
Sejukkan sebelum dihidang.

Thanks kepada Kak Ita & pastinyaYani yg sudi share resepi yg sedap sgt ni.

0 comments:

Post a Comment